
 
Fijian Studies Vol. 1 No. 1 © Fiji Institute of Applied Studies. 

 
 
 
 
 

Cyberspace Democracy: Freedom of Speech Dilemmas 
in Pacific Journalism Education 

 
 

David Robie 
 
 
 

Abstract 
 

University journalism schools have been at the forefront of free 
expression and media debates in the South Pacific region for 
the past two decades. But as civil and ethnic conflict has wors-
ened in the region in the past ten years, particularly in the 
western Melanesian states, free speech and free media have be-
come more than rhetorical issues. A growing schism has devel-
oped between notions of a homogenous regional ‘free media’ as 
championed by some industry voices sheltering under the um-
brella of donor funding and cultural traditions, and a ‘critical 
media’ and ‘academic freedom’ as advocated by the journalism 
schools. In some cases, media industry leaders have sided with 
institutional attempts to silence debate, including the tempo-
rary closure of the University of the South Pacific’s journalism 
training website Pacific Journalism Online in the wake of the 
George Speight attempted coup in May 2000. This paper exam-
ines the dilemmas faced by the region’s journalism educators in 
balancing critical media ‘reality’ with ‘simulation’ strategies. 

 
 
 

INTRODUCTION 
 

Three South Pacific universities have offered tertiary level jour-
nalism education, including training publications, for varying peri-
ods over the past three decades: University of Papua New Guinea 
(course founded in 1975 at the state-run secular national univer-
sity, publisher of Uni Tavur), Divine Word University (a 1982 course 
at a private Catholic tertiary institution in Madang, publisher of Lik-
lik Diwai), and the University of the South Pacific (a course founded 



          Fijian Studies                                                                        Vol. 1 No. 1 
 
30 

course founded in 1994 at the 12-nation regional secular univer-
sity, publisher of Pacific Journalism Online, Wansolwara and Spicol 
Daily) (Robie, 2000a). The nature of the publications and experi-
ence with university, media and political authorities has varied. For 
example, the oldest of the papers, Uni Tavur, has been character-
ised by fiercely independent reporting on university affairs, na-
tional and regional political and social issues, and the student 
community (King, 2001; Robie, 2002: 203-219; 1997; 1995). It has 
been independent of the student body and was a competitor to 
the official weekly publication, The University This Week, published 
by the administration’s public relations office. Liklik Diwai, while a 
training publication, has also filled the role of a university newslet-
ter for DWU (Weber, 2001). Wansolwara was founded in 1996 by 
the USP students themselves and sought independence from both 
the USP Students’ Association publication The Voice and the uni-
versity’s own fortnightly newsletter, USP Beat. A journalism course 
has also been established at the Samoan Polytechnic (2001) and 
there was talk of one starting at the Fiji Institute of Technology in 
2003 but they do not have training newspapers. 

Few South Pacific newspapers have a large staff and many 
journalists are relatively untrained. Starting salaries are low in 
many Pacific news organisations — in Fiji, for example, a journalist 
can be paid as low as F$6,000 a year, less than half the starting 
salary of a secondary schoolteacher with a degree (Robie, 2001a: 
151; Yaya, 2002: 13). Often there is little money and resources for 
training of Pacific Islands journalists in the work place and media 
organisations have a high dependency on foreign aid donors, such 
as Ausaid, to run short courses. Papua New Guinea has the high-
est proportion of formally trained and educated journalists in the 
region. According to a 1998-99 survey of newsrooms in the two 
major Pacific media countries, Fiji and PNG, 73 percent of PNG 
journalists were found to have tertiary degrees or diplomas, while 
only 14 per cent of journalists in Fiji had comparable qualifications 
(Layton, 1995: 137; Phinney, 1985: 42; Robie, 1999: 183;). 

While constitutions usually guarantee media freedom and 
freedom of speech, on paper at least, in Pacific countries media 
freedom for campus newspapers has been less certain. In fact, the 
issue has been severely tested in the region and seemingly is a 
right that still needs to be won. The apparent conflicts of interest 
in journalism training newspapers have increasingly become an is-
sue in the United States. In 1998, American student newspaper 
adviser Garret L Boatman became a test case himself after having 
previously kept an eye on any legal case that threatened the 
rights of  

 
 



Cyberspace Democracy 
 

  31 

the college press. After eleven years at Essex County College, 
New Jersey, he was told his position as associate director of stu-
dent life and activities had been eliminated as part of a restructur-
ing of the student affairs office. But the real reason he lost his job, 
he believes, was his refusal to play a part in ‘editing’ (effectively 
self-censoring) the student paper, ECCO: 
 

Mr Boatman is one of several student newspaper advisers 
across the country who say they have been forced out of their 
jobs unfairly. In response to the growing number of complaints, 
the College Media Advisers, an organisation of faculty and staff 
members who work with campus newspapers, yearbooks and 
magazines, has set up a committee of advocates to assist its 
members (Reisberg, 1998).  

 

A member of the group’s advocacy committee, David L Knott, 
adviser to Ball State University’s student newspaper, blamed the 
growing problem on the corporate image emphasis of many uni-
versities: ‘If a [student] newspaper published things that are 
considered negative and unhelpful, one of the easiest things to do 
is to get rid of the adviser’. Boatman’s clash with his university au-
thorities was not over crusading journalism, but about typographi-
cal and other errors. In another case, Barbara Lach-Smith, former 
adviser of the Muleskinner at Central Missouri State University, in 
July 2002 settled out of court over a writ she had filed against the 
institution for failure to renew her contract in response to stories 
in the campus newspaper. The news reports apparently exposed 
unusual provisions in the contract of the outgoing president, or 
vice-chancellor (Student Press Law Centre, 2002a). The Oracle, a 
35-year-old student newspaper at the University of South Florida, 
is giving up its student-fee funding in an effort to distance itself 
from the student government (Student Press Law Centre, 2002b). 

In many cases at universities in the United States, student 
journalism advisers ‘complain administrators are punishing them 
for allowing the newspaper to publish investigative stories or 
strong editorials that paint the college in a bad light’ (Reisberg, 
1998). The advisers say it is often easier for administrators to get 
away with that kind of retaliation than to seize copies of newspa-
pers or actually reprimand student journalists. Many media com-
mentators and academics (see Merrill, 1996) argue for far more 
autonomy and independence among journalists and journalism 
education in a global climate of conformist corporate media culture. 
Professor John C. Merrill, for example, argues: The existential jour-
nalist, the committed and active journalist will daily seek his own 
individuality in the face of obstacles ... He will strive for individual  



          Fijian Studies                                                                        Vol. 1 No. 1 
 
32 

fulfillment in the very fact of fighting such obstacles (ibid.: 79). 
In the Pacific, there has long been a tradition of vigorous de-

bate, uncompromising stories, investigations and outspoken edito-
rials at the pioneering Uni Tavur, at least until the late 1990s. The 
paper won the Journalism Education Association (JEA) Ossie Award 
for best publication in 1995, the first time any Pacific publication 
achieved this honour. However, while Uni Tavur established its 
reputation with stories about national politics, independence 
struggles and controversies over UPNG administration and na-
tional education policies, Wansolwara reporters cut their teeth on 
investigations of corruption by the student leadership. During the 
period 1998-2002, the USP Journalism Programme faced relentless 
political pressure, much of it orchestrated by some of the local me-
dia establishment who felt threatened by student and staff 
achievements. 

 
 

MEDIA SKIRMISHES WITH THE USP CAMPUS 
 
In November 1997, the USP Journalism Programme sailed into 

a storm when the author was appointed journalism coordinator to 
succeed François Turmel, a former BBC French language journalist. 
Turmel himself, who was founding coordinator from 1994 during an 
initial four-year period of French Government aid, had also faced 
some opposition (Craddock, 2000). Now there was strong opposi-
tion to the author’s appointment from a small group of journalists 
lobbying in support of the Pacific Islands News Association (PINA) 
secretariat in Suva, which was totally opposed to him joining USP. 
A campaign began along with a series of unsigned articles purport-
ing to be ‘news stories’ planted by PINA officials in the Daily Post. 
The editor at the time was Laisa Taga, a former treasurer of PINA 
and the confidante of then Islands Business editor-in-chief Peter 
Lomas. The main objections to the author were apparently that he 
had been a critic of then Commander of the Fiji Military Forces (and 
the Prime Minister at the time of the controversy) Sitiveni Rabuka 
in his 1989 book Blood on their Banner: Nationalist Struggles in the 
South Pacific; he had been involved with the International Federa-
tion of Journalists (IFJ) efforts to support the establishment of 
journalist unions in the Pacific; he had been an outspoken critic of 
PINA on past occasions; and he was an expatriate New Zealander, 
not a Pacific Islander.  

This particular coterie was also apparently insecure over a 
likelihood that the USP Journalism Programme might rival PINA’s 
UNESCO Pacific Journalism Development Centre with both an inde 



Cyberspace Democracy 
 

  33 

pendent public perspective on the profession and practice of jour-
nalism in the Pacific, and as a perceived competitor for interna-
tional donor funding. 

Several people publicly protested at the smear campaign in 
the Daily Post. Among them was Josefa Nata, a graduate from the 
University of Technology, Sydney, who was then training coordina-
tor of the Fiji Journalism Institute. He wrote a complaint to the Fiji 
News Council appealing for an inquiry into the ‘insidious manner in 
which the campaigners ... are advocating against freedom of ex-
pression in Fiji’ (Nata, 1997). 

While Fiji News Council chairperson Daryl Tarte conceded that 
the articles were ‘slanted’, he declined to accept Nata’s complaint 
for a council adjudication (Tarte, 1998). However, after taking up 
his position as the new journalism coordinator at USP in March 
1998, the author did file a letter of complaint with the (then) Fiji 
News Council. Although the council avoided taking the complaint to 
the full Complaints Committee, where adjudication would have 
been required, after mediation the new Daily Post editor, Jale 
Moala, published a public apology seven months later. He also pri-
vately admitted to the author that the newspaper should never 
have published the articles. But his predecessor, Laisa Taga, was 
never asked to account for the lack of ethics in her actions. 

Journalism students petit ioned the Fiji Government in support 
of the appointment of both Ingrid Leary, another New Zealand lec-
turer who had been news director at Fiji Television and who had 
an honours law degree as well as a journalism diploma, and the 
author. Ironically, the programme had doubled in size with the ap-
pointment of the two new staff — 32 new enrolments for 1998. 
The suspense over the future of the programme was captured in a 
Fiji Sunday Times article by Earnest Heatley two weeks after the 
start of the semester: 

 

Both [David Robie and Ingrid Leary] are still awaiting the Fiji 
Immigration Department’s verdict, which might even cripple the 
newly formed [journalism] department, just into the first se-
mester and trying to gather momentum. USP journalism stu-
dents aired their grievances this week on the issue, presenting 
a petition to the Prime Minister’s Office, requesting Mr Robie and 
Ms Leary be granted work permits (Heatley, 1998a). 

 

Heatley also highlighted the smear campaign (1998b). Once the 
work permit issue was resolved (at least for the time being), Ingrid 
Leary and the author immediately set about consolidating the 
Journalism Programme and laying the foundations for its future 
develop 



          Fijian Studies                                                                        Vol. 1 No. 1 
 
34 

ment. The second semester course Introduction to Journalism II 
was redesigned as a dedicated Media Law and Ethics course. Six-
week fulltime professional attachments with news media organisa-
tions were also introduced for the first time in Fiji with a redes-
igned final semester Journalism Production course. By the end of 
1997, before the arrival of the new staff, the programme had pro-
duced six graduates. Over the next four years it turned out a fur-
ther forty-nine graduates for the region, eight of them with a new 
industry based Diploma in Pacific Journalism with ten course cred-
its. Tables 1 and 2 show the journalism output from the USP. But 
the opponents of the programme remained in the background, bid-
ing their time, and two further political controversies blew up over 
journalism education in the next three years. 

The rapid developments in the Journalism Programme, and 
also the problems and political sensitivities faced, were acknowl-
edged in an external review of the Department of Literature and 
Language in 1998/9 by Professor Andrew Pawley of the Australian 
National University. He noted: 
 

The Journalism Programme was in crisis in 1997 [until] the 
arrival early in 1998 of two experienced and accomplished 
journalists, David Robie [coordinator] and Ingrid Leary, the 
programme has been salvaged and reinvigorated. 

 
Table 1: Journalism graduates at USP by qualification and 

year, 1994-2001 
 

Year BA* 
(1994) 

DPJ**  
(1997) 

GDPMS§ 
(2000) 

Masters§ 
(2000) 

1994 — — — — 
1995 — — — — 
1996 3 — — — 
1997 3 — — — 
1998 11 2 — — 
1999 6 3 — — 
2000 14 1 — — 
2001 10 2 — — 
Total 47 8 — — 

* The original BA with a double major including journalism (20 course 
credits) was introduced in 1994 with the first three graduates in 1996.  
** In 1997, the programme introduced a two-year Diploma in Pacific 
Journalism with 10 course credits for the benefit of working journalists. 
§ In 2000, Postgraduate Diploma in Pacific Media Studies and 
Masters in Pacific Media Studies programmes were introduced, but 
they were hindered by the George Speight-led attempted coup and a 
staff shortage. 
 
 
 
 



Cyberspace Democracy 
 

  35 

Table 2: USP’s journalism graduates by qualification and country, 
1994-2001 

 

Country BA 
(1994) 

DPJ 
(1997) 

GDPMS§ 
(2000) 

Masters§ 
(2000) 

Fiji 33 5 — — 
FSM 2 — — — 
PNG — 1 — — 
Samoa 4 — — — 
Solomon Is  3 — — — 
Tahiti 1 — — — 
Tonga — 1 — — 
USA — 1 — — 
Vanuatu 4 — — — 
Total 47 8 — — 

 
 

 

He remarked about the political climate: 
 

There are certain political tensions inherent in the programme. 
Journalism is by its very nature a discipline with a high public 
profile; both lecturers are themselves practicing journalists and 
students in the process of learning their craft are themselves 
likely to become involved in media debates. Given the sensitive 
political environment in Fiji, and the programme’s dependence 
on good relations with the Fiji media, both staff and students 
need to play a fairly cool hand if this extremely important en-
terprise is to run smoothly (ibid.: 9).  

 

The Journalism Programme quickly established strong links 
with several individual news media organisations, especially 
through its attachment programme. The ties were developed 
mainly with the Daily Post, which had a controlling Government in-
terest (44 percent) while retaining editorial independence; Fiji 
Television Ltd, and to some degree with Fiji Broadcasting Corpora-
tion, and Communications Fiji Ltd. But some elements of the media 
remained a ‘closed shop’, particularly the Fiji Media Council, which 
was dominated by the influence of the Islands Business group and 
The Fiji Times. (Unlike in Papua New Guinea where the journalism 
schools have had representation PNG Media Council, in Fiji USP 
was not included until mid 2003). Both groups were negative to-
wards tertiary education and graduate journalists, although Is-
lands Business had in fact employed graduates from USP in the 
past but failed to keep them.1 

                     
1
  Two USP graduate reporters worked at Islands Business in 1998/9 and then left; a 

third was offered a job in 2000 after contributing as a freelance for the magazine, but 
she declined. By 2001, The Fiji Times  had not employed any USP graduate and was 
reputed among graduates as having the lowest starting salary of any Fiji news media 



          Fijian Studies                                                                        Vol. 1 No. 1 
 
36 

WORK PERMITS: TAKE TWO 
 

The Fiji Times was responsible for stirring a second work per-
mit controversy in August 1998 through the ‘captive’ reporting by 
one of its controversial, but influential, reporters Margaret Wise.2 
According to Wise, the Fiji Government had launched an ‘investiga-
tion’ into complaints that both Leary and the author were breach-
ing their work permit conditions (Wise, 1998a). The inquiry was 
said to be directed towards revoking their work permits (Robie, 
1999a: 115; 2000a: 90). It apparently focused on a report on the 
author’s independent Café Pacific website 
www.asiapac.org.fj/cafepacific/, a media and politics commentary 
and current affairs netzine.3 The article provided an overview of 
South Pacific news media and criticised the Fiji Government plans 
to legislate for a statutory Media Council to replace the independ-
ent and self-regulated council already in place. Complaints were 
also said to be against Ingrid Leary over her weekly ‘Media Watch’ 
column in the Daily Post and tutorials conducted at the Fiji Journal-
ism Institute. The Fiji Times’ report claimed that the pair were ‘us-
ing their positions at the USP to lend authority to their work out-
side it’. 

The following day, Wise again reported similar vague claims 
against the USP staff. This time her report also quoted the Home 
Affairs Ministry’s Permanent Secretary, Emitai Boladuadua, as say-
ing the Government ‘would withdraw their work permits if they 
were found to have breached the terms under which they were 
given’ (Wise, 1998b). The Secretary said some Government de 

                                            
organisation (see ‘The media industry: Fiji journalists “underpaid”’. Wansolwara, 
November 2000, p. 7). 
2
 Margaret Wise had an affair with former Prime Minister Sitiveni Rabuka and was 

widely regarded as a ‘captive’ reporter for Rabuka and his Soqosoqo Ni Vakavulewa 
Ni T aukei (SVT) party and their policies. Later, while acting chief-of-staff of The Fiji 
Times , she brought a paternity action against Rabuka, seeking maintenance for her 
son who was born in 2000 (see '"Skirt journalism" allegations'. Pacific Media Watch, 
12 F ebruary 2002: 
www.asiapac.org.fj/cafepacific/resources/aspac/fiji3519.htm. According to the Fiji 
Times  (26 July 2002), Rabuka agreed to ‘pay F$32 a week in alimony’. Wise was  
eventually dismissed as chief-of-staff of The Fiji Times  for what the management 
described as ‘grossly unprofessional and utterly unethical’ conduct ('Times 
dismisses chief-of-staff', Daily Post, 12 September 2002). 
3
 The Café Pacific website has a Fiji domain. It is also known as Asia-Pacific Network. 

It was originally established at the University of Technology, Sydney, as a 
postgraduate project by the author in 1996. It is independent of the USP training 
website, Pacific Journalism Online. The article cited in this controversy, ‘Pacific press 
freedom on the rocks’. 9 August 1998, was also published in Reportage media 
magazine at UTS, and is online at Café Pacific at: 
www.asiapac.org.fj/cafepacific/resources/aspac/pacmedia.html 



Cyberspace Democracy 
 

  37 

partments and some ‘members of the public’ had made ‘com-
plaints’. Wise never interviewed Leary or the author. The same 
day an official statement was issued by the USP Registrar, Sarojini 
Pillay, stating that the USP journalism staff were not in breach of 
their work permits (USP, 1998). Pillay added that their activities 
were within the normal roles of research and publication carried 
out by academics. The Head of the Literature and Language De-
partment, Professor Subramani, was also cited as saying that they 
were doing ‘outstanding’ work. This statement was widely pub-
lished and broadcast in the other Fiji news media, but was not 
published by The Fiji Times. Invoking the principles of academic 
freedom, the president of the USP Staff Association, Dr Ganeshwar 
Chand, said the journalism lecturers had ‘perfect freedom’ to carry 
out research and publish in areas of their expertise (Chand, 1998). 

The Fiji Times published a letter by the author criticising the 
newspaper for ‘blatant bias’. Ironically, The Fiji Times also pub-
lished an editorial the same day, entitled ‘A draconian response’, 
in support of the lecturers and academic freedom (Fiji Times, 
1998). The editorial said that when academic research involved 
journalism ‘anything published takes on a more sensitive aspect 
as far as officialdom is concerned’. The editorial argued that if 
there had been a breach, ‘the threat to withdraw their work per-
mits is far too draconian a response’. 

Jone Dakuvula, a former press secretary to Prime Minister Ra-
buka, stressed in a letter to The Sunday Times that under the new 
Fiji Constitution [Section 30(1)]: Every person has the right to 
freedom of expression, including: freedom to seek, receive and im-
part information and ideas; and freedom of the press and other 
media. He added: 
 

Our new Constitution has been in force for barely one month 
and here we have some news media people attempting to sup-
press two well-qualified journalists’ freedom of expression, per-
haps in the hope that they could be expelled from this country 
for the 'crime' of writing, publishing and teaching journalism 
(Dakuvula, 1998). 

 

In a letter published in both The Fiji Times and the Daily Post 
on September 1, the Assistant Information Minister, Ratu Josefa 
Dimuri, confirmed the Ministry had ‘received complaints from both 
local journalists and regional media organisations who were of the 
view that their interests were being jeopardised by the involve-
ment of these two people in other areas of work not stipulated in 
their 



          Fijian Studies                                                                        Vol. 1 No. 1 
 
38 

work permits’ (Dimuri, 1998).4 The same day, Information Minister 
Senator Filipe Bole also used parliamentary privilege to make alle-
gations in the Senate against the USP staff (Bole, 1998). But a 
Daily Post editorial commended the Journalism Programme and the 
lecturers personally for the improvements they had made in a 
short time. Editor Jale Moala added:  
 

The saddest thing is the deafening silence from the Pacific Is-
lands News Association (PINA) and the Fiji Media Council. By 
failing to support the rights of journalists, like Mr Robie and Ms 
Leary, whether they be teachers, students or whatever, these 
organisations are helping to destroy the very freedom of ex-
pression they have so often said they protect (Fiji's Daily Post, 
1998a). 

 

International reaction criticising the pressure on the academics 
started to flow with news services and newspapers abroad run-
ning news stories on the issue. The Paris-based media freedom 
group Reporters Sans Frontières (RSF) wrote to Senator Bole pro-
testing against the harassment and asking that the lecturers be 
allowed to work freely without fear or pressure, as the 1997 Con-
stitution allowed (RSF, 1998). The New Zealand Association of Uni-
versity Staff (NZAUS) also wrote to both Prime Minister Rabuka and 
Senator Bole, pointing out Fiji’s obligations as a signatory under 
the Recommendation on the Status of Higher Education Teaching 
Personnel (RSHETP) adopted by UNESCO in November 1997 
(Crozier, 1998).5 

In contrast, PINA confirmed that some of its ‘members’ had 
complained to the Fiji Government about the work permits. In spite 
of international condemnation, then PINA president William Parkin-
son alleged in a statement distributed to editors around the re-
gion that many of the ‘complaints relate to breaches of their work 
permit conditions with regards to outside work for local media or-
ganisations’ (Parkinson, 1998). Parkinson also questioned 
whether the website content of Café Pacific would cover stories in 
a ‘fair and balanced manner’.  

                     
4
 Ratu Josefa Dimuri, a former Fiji Times  journalist, later gained notoriety as a rebel 

leader on Vanua Levu supporting the George Speight-led insurrection in May 2000. 
5
 The NZAUS letter to Rabuka and Bole, from executive director Rob Crozier, 

detailed the relevant sections of the RSHETP (Recommendation on the Status of 
Higher Education Teaching Personnel), and were also sent to The Fiji Times  and the 
Daily Post. The letter stated in part: ‘I am writing on behalf of university staff in New 
Zealand in defence of David Robie and Ingrid Leary, both of whom have come under 
attack in recent days. I wish to draw your attention (and that of your Government) to 
the fact that the issue of academic freedom is involved and we view very seriously 
attacks on that freedom. I note that the University of the South Pacific recognises 
the academic freedom rights of the staff concerned’. 



Cyberspace Democracy 
 

  39 

Finally, Senator Bole admitted on September 8 that there was 
no foundation to the allegations when he told reporters no inves-
tigation was being carried out (Fiji’s Daily Post, 1998b). The work 
permit issue was dropped after a heated two weeks of media de-
bate. 

 
 

THE POST-COUP WEBSITE CLOSURE 
 

After restructuring the undergraduate Journalism Programme, 
an additional ninth course Special Topics in Journalism was added 
as an elective extra to the eight compulsory core courses. Also, an 
UNESCO-assisted training and resource website, Pacific Journalism 
Online www.usp.ac.fj/journ/, and a postgraduate diploma and de-
gree in Pacific Media Studies were introduced. An emphasis in this 
new programme was on practical, analytical, critical and profes-
sional studies in Asia-Pacific Journalism, Advanced Media Law and 
Ethics, Online Policy, Research and Publishing, and Special Topics in 
Journalism.6 But while the postgraduate plans were listed in the 
academic calendar, plans to teach some of the courses were dis-
rupted by George Speight’s putsch in May 2000.  

Media industry critics continued to snipe at the USP pro-
gramme with Islands Business publisher Robert Keith-Reid devot-
ing an entire editorial column in his magazine criticising news of 
the postgraduate plans. He claimed that ‘the trouble with today’s 
academic training for journalists, as the USP effort is starting to 
show, is that it can produce not journalists but academic anae-
mics, far removed from the real world’. 
 

[USP] is talking of a full post-graduate programme towards a 
“specialist Pacific masters degree in media” and of there being 
“a crucial need for more research” into the region's media. The 
new course will have “emphasis on investigative journalism, re-
source development journalism, and advanced economic and 
political reporting”. By gum, all this for kids who may not be 
able to competently report the fact of one cat sitting on one mat 
(Keith-Reid, 2000). 

 

The ill-informed editorial was so full of misrepresentations and 
factual errors that radio lecturer Pat Craddock and the author 
wrote an open letter to the Fiji media, pointing out that Keith-Reid 
had never visited the USP programme, at least since 1998. 
Craddock, also personally attacked by Islands Business, protested  

                     
6
 For a detailed account of the USP Journalism Programme’s course theory, philos o-

phy and methodology (1998-2002), see Robie, David (2002). 



          Fijian Studies                                                                        Vol. 1 No. 1 
 
40 

to the USP administration: 
 

You will be aware of the attacks on the USP Journalism Pro-
gramme in the time of François Turmel on the grounds that it 
was French [Government] supported. When Philip Cass was ap-
pointed as journalism lecturer there were attacks upon him. A 
sustained campaign was taken against the appointment of David 
Robie and then Ingrid Leary. I am next in line to be attacked.  
 

… The attacks are racial or anti-expatriate or anti-intellectual, or 
written by men trying to hold on to foreign aid dollars, power 
and trying to control the whole direction of media education 
(Craddock, 2000).  
 
On Friday, 19 May 2000, almost to the day of the first military 

coup in 1987, George Speight, a bankrupt businessman, tore off 
his balaclava to reveal his identity after seizing Parliament and the 
elected government at gunpoint. Within minutes of the hostage 
taking, the news was being flashed on Radio Fiji News’ 11am bul-
letin — scooped by one of the USP final-year students on attach-
ment (Tamani Nair). 

After quick phone calls to confirm the facts, sketchy as they 
were at that stage, the author met senior student editors to de-
cide on what ought to be done. At that stage, it was believed the 
crisis would be over in a few days. It was decided to go all out to 
cover the events — but with a campus perspective. The rear of the 
university grounds is close to Parliament. Three months later the 
USP student journalists were still covering the crisis. 

Wansolwara already had a team of reporters deployed at the 
protest march in Suva that morning (which later erupted into riot-
ing); the news editors set up radio and television monitors; re-
porters were dispatched to Parliament; the television class was 
cancelled and a crew sent to downtown Suva where they filmed 
footage of the riots and arson in the capital. As reporters came 
back with their stories and digital pictures, most of their work was 
posted on the journalism website, Pacific Journalism Online. By the 
time martial law was declared ten days later, on May 29, the Jour-
nalism Programme staff and students had posted 109 stories, doz-
ens of sound bites and scores of digital photographs (Cass, 2002: 
559-574; Revington, 2000: 30-31; Robie, 2001b: 50). Student 
online editor Christine Gounder noted:  
 

Student journalists chose to be on the job. But it hasn’t been 
easy. They survived threats, bureaucratic attempts to gag their 
website and newspaper, and a shutdown of the university to de 



Cyberspace Democracy 
 

  41 

liver the news. 
 

Grabbing the opportunity to hone their skills, the young journal-
ists didn’t waste any time rushing to be on the spot at Parlia-
ment on May 19 and the looting and arson sites, around the 
capital, Suva (Gounder, 2000).  

 

On Sunday, May 29, hours after a mob attacked Fiji Television 
and cut transmission for almost 48 hours, the university pulled the 
plug on the website, fearing a similar raid on the sprawling Lau-
cala campus. The students were offered an alternative site hosted 
by the Department of Social Communication and Journalism at the 
University of Technology, Sydney, and carried on publishing 
www.journalism.uts.edu.au/archive/coup.html, thanks to a commit-
ted effort by postgraduate student Fran Molloy, of the Australian 
Centre for Independent Journalism at UTS. 

ACIJ director Associate Professor Chris Nash said: ‘The sug-
gestion that journalism staff and students, and indeed any aca-
demics, might somehow desist from reporting, commenting and 
publishing on the current situation is akin to suggesting that doc-
tors and nurses should turn their backs on wounded people in a 
conflict. It’s unconscionable’. 

At a meeting three days after the shutdown of the website, 
sought by the Journalism Programme with the Vice-Chancellor, 
Esekia Solofa, senior university officials said they wanted ‘self-
censorship’ and for the newspaper Wansolwara to be ‘postponed’. 
When told that Wansolwara had already gone to press, the au-
thorities wanted distribution of the paper stopped and for it to be 
inspected with a view to removing articles. This was declined by 
programme staff. An American graphics designer, Mara Fulmer, 
who had worked with the Media Centre at USP in the mid-1990s, 
independently hosted the students’ gagged newspaper Wansol-
wara Online at her Looking Glass website in the US. ‘I consider it an 
honour and privilege to do this for freedom of the press’, said 
Fulmer. ‘The students have worked so hard on this. They have 
truly earned their journo stripes’.  

After a series of letters of protest to the university administra-
tion from groups and organisations as diverse as Reporters Sans 
Frontières in Paris, the Commonwealth Journalists’ Association, the 
NZ Journalism Education Association, Queensland University’s Jour-
nalism Department, PEN New Zealand and the Committee to Pro-
tect Journalists in New York, the author was sent a letter by then 
Vice-Chancellor Solofa — after Wansolwara had been distributed in 
defiance of the attempt to ban it. He wrote:  
 



          Fijian Studies                                                                        Vol. 1 No. 1 
 
42 

The [Journalism] Programme “publications”— Wansolwara and 
the website [Pacific Journalism Online] — can be justified on one 
purpose only: to support a training function. That is, they pro-
vide a trial medium for practical skills training and for simulation 
work. They should not be regarded as a media outlet for stu-
dents (Solofa, 2000).  

 
Three senior academic staff protested and the President of the 

Association of USP Staff (AUSPS), Dr Biman Prasad, called for the 
letter to be withdrawn, saying it was ‘unjustified’ and condemning 
‘self-censorship’. Prasad added: ‘Academic freedom is always fun-
damental to the survival and operation of a university, even more 
so when there is a crisis and threats to academic freedom’ 
(Prasad, 2000). Prasad later described the incident in a paper 
about the ‘crisis of conscience’ for USP academic staff when ad-
dressing the annual conference of the New Zealand Association of 
University Staff (NZAUS) in Wellington: 
 

 The staff association was vigilant and took a firm stand on 
issues that we felt were designed to promote self-censorship. 
For example, soon after the May 19 coup, the university admini-
stration in panic and unilaterally decided to close the journalism 
programme website. The journalism students were provided 
with a fabulous opportunity to practice skills in the real life 
situation what they were learning in theory. Their reporting on 
the crisis was appreciated around the world. 
 The administration's drastic move to shut the website down 
was rather regrettable from the point of view of both staff and 
students of journalism. The Association of USP Staff protested 
vigorously against the closure and it was allowed to continue 
(Prasad, 2000). 

 

On June 28, the website was allowed to reopen (to enable 
students to access its resources and Online Classroom), providing 
no further news was posted about the Fiji coup. An ironic footnote 
to the affair came during the annual Ossie Awards judged by Aus-
tralian editors for the best in student journalism. Student journal-
ists of USP ‘dominated’ the awards for their reporting of the Fiji 
coup. Publication category judge, deputy editor Mike van Niekerk 
of the Melbourne Age Online, said the student journalists working 
on Pacific Journalism Online ‘rose to the challenge of providing high 
quality reports of a dramatic international news event on their 
doorstep’ (Pearson, 2001). 

 
 

 



Cyberspace Democracy 
 

  43 

THE PRESS AND THE PUTSCH AFFAIR 
 

A sequel followed at the Journalism Education Association 
(JEA) conference at Mooloolaba, Queensland, in early December af-
ter the author presented a paper analysing Fiji (and international) 
media coverage of the Chaudhry Government’s year in office and 
the Speight coup period. Perhaps provocatively entitled, ‘Coup 
coup land: The press and the putsch in Fiji’, the author concluded:  
 

When Chaudhry was released from captivity on July 14, he 
partly blamed the media for the overthrow of his Government. 
Some sectors of the media were alleged to have waged a bitter 
campaign against the Coalition Government and its roll-back of 
privatisation in the year after the Fiji Labour Party-led coalition 
had been elected in a landslide victory in May 1999. In the early 
weeks of the insurrection, the media enjoyed an unusually close 
relationship with Speight and the hostage-takers, raising ethical 
questions (Robie, 2000c). 

 

The author also highlighted the role of the country’s largest 
news organisation, the Murdoch-owned Fiji Times:  
 

Critics regard The Fiji Times, in particular, as having had a hos-
tile editorial stance towards the Chaudhry Government. In spite 
of claims that it has treated all governments similarly, the 
newspaper is viewed by critics as antagonist and arrogant. The 
focus of news media coverage after the election was to play up 
conflict. Politics were portrayed as an arena of conflict between 
the new multiracial reformist government and the conservative 
indigenous opposition. Coverage did not improve after the 
Qarase régime consolidated its hold on power. In contrast with 
media coverage after the 1987 coups, democratic values were 
not so vigorously defended. 
 

While the news media was fairly diligent, and at times coura-
geous when reporting hard news developments, and the views 
of prominent politicians and political parties, during the conflict, 
it was not so effective at covering civil society's perspectives. 
Fiji lacks enough critically thinking journalists who can provide 
in-depth, perceptive and balanced articles and commentaries. 
Most serious commentaries and analysis during the crisis were 
provided by non-journalists (ibid.) 

 

After this paper was presented at Mooloolaba, a PINA Nius 
Online email misrepresenting the contents was distributed to Pa-
cific newspapers five days later, stirring up a media and political 
storm. A campaign of bitter personal attacks on the author fol-
lowed on the JEANet and Penang Commonwealth editors email  



          Fijian Studies                                                                        Vol. 1 No. 1 
 
44 

list-serves over the next two weeks. A two-page unsigned article 
in Pacific Islands Business magazine (2001) presented the furore 
as a 12-round boxing match fought out on the internet, with the 
account heavily slanted in favour of The Fiji Times and PINA criti-
cisms. The magazine did not interview the author or seek a copy of 
the actual paper, nor did it canvas views of other media commen-
tators supporting the author's analysis or independent analysts to 
balance the report. 

In an interview with Myra Mortensen, broadcast on Radio Aus-
tralia's Pacific Beat, the author said it was an irony that news or-
ganisations claiming to support media freedom were trying to gag 
a journalism academic (Mortensen, 2000). Rejecting The Fiji Times 
criticisms and protesting against Pacific Islands Business maga-
zine’s misrepresentations, AUSPS spokesperson Associate Profes-
sor Scott MacWilliam wrote in a letter to the editor: ‘[USP staff are] 
concerned that, while The Fiji Times and other news organisations 
purport to support the freedom to express opinions, such opinions 
are only acceptable if they sustain the same organisations' views 
of themselves’ (MacWilliam, 2001). Michael Field remarked in The 
Fiji Times: ‘The problem is that in Fiji there are more and more 
politicians, supported by a cabal in the local media that makes war 
on other reporters, who say they are not part of this world and 
wish to be left alone.’ 

Just nine months after the Fiji Times attack on the USP Jour-
nalism Programme, departing publisher Alan Robinson reaffirmed 
his opposition to the critical studies component of journalism edu-
cation at USP. Interviewed by Fiji Television’s Close-Up current af-
fairs host Riyaz Sayed-Khaiyum, Robinson — with no direct per-
sonal knowledge or experience of the USP programme — misrep-
resented the teaching and implicitly called for an inquiry by au-
thorities. 
 

AR: Well, the training that is being put in place must — the au-
thorities really need to have a good look at it because the qual-
ity of the training is going to be shown in the end product. What 
I am saying is our experience is that a lot of the graduates 
come out with very, very false hopes and false views. And it is 
obviously part of the training but they seem to have a distorted 
view of what journalism is about. 
 

RSK: When you say false views, what sort of ..? 
 

AR: Well, I think they feel that their mission in life is to save the 
world and they are going to be crusaders. They seem to have a 
very, very distorted view. I'd like to see them concentrate on 
the basics.  
 



Cyberspace Democracy 
 

  45 

RSK: Isn’t it good to have that drive though, isn't this what 
journalism is about? 
 

AR: Journalism needs drive. It needs commitment. But that isn't 
all you need to survive and make it as a journalist (Robinson, 
2001)  

 

THE AFTERMATH 
 

In March 2001, new Vice-Chancellor Savenaca Siwatibau, a 
former Governor of the Reserve Bank and previously chairman of 
the University Council, took over at the helm of the university and 
this was marked by a more committed and positive approach to 
journalism education. Throughout 2001, the USP Journalism Pro-
gramme continued to grow, relaunching its news website on Pacific 
Journalism Online as Wansolwara Online www.usp.ac.fj/journ/ 
docs/news/index.html. More than thirty students were involved in 
an intensive five-week exercise covering the Fiji General Election 
during August in both online and print editions. On 18 October 
2001, Siwatibau pledged to upgrade staff and facilities for the 
Journalism Programme, including agreement in principle to a new 
$250,000 building extension to house journalism. In March 2002, 
two new staff were recruited — broadcast lecturer Steve Sharp, 
who was completing a doctorate in conflict reporting at Griffith Uni-
versity, Queensland, and who had a background in community ra-
dio and in radio training in Indonesia; and assistant lecturer 
Shailendra Singh, former editor of The Review news magazine in Fiji 
who had been on an MBA scholarship with Ausaid’s Pacific Media 
Initiative (PMI) project. In February 2003, they were joined by the 
man who succeeded the author as programme coordinator. From 
India, Dev Nadkarni is a media practitioner with 18 years’ industry 
experience, a graduate of Bombay University and an educator with 
wide experience in mass communication. In May 2003, then USP 
Journalism Programme was admitted as an industry member of the 
Media Council of Fiji at a time of fierce debate over a controversial 
draft regulatory law. 
 
 
CONCLUSION 
 

From its degree beginnings in 1994, the USP Journalism Pro-
gramme has faced political pressure and opposition from some in-
fluential news media organisations with an anti-intellectual tradi 



          Fijian Studies                                                                        Vol. 1 No. 1 
 
46 

tion. Several high calibre staff have been employed on the pro-
gramme at various stages but they have at times been frustrated 
through efforts by these media organisations to obstruct and, in 
some cases, sabotage the programme (Craddock, 2000; Oakley, 
2002).  

Almost every staff member of the degree journalism pro-
gramme has faced political pressure manipulated by one sector of 
the media industry that appears threatened by the development 
of critical studies and university-based journalism education. The 
conflict was complicated at times when administration pressure 
centred on an inappropriate notion of ‘simulated’ journalism while 
the programme itself promoted problem-based learning and ‘real’ 
experience.6 At times, political pressure became strongly overt 
with demands to review or revoke work permits, attempts to cen-
sure the programme, and even demands for the sacking of promi-
nent journalism education staff. Key players in this campaign were 
some personalities in the Suva secretariat of Pacific Islands News 
Association, who had a vested interest in fostering an image that 
they were the region’s only ‘educators’. 

Nevertheless, in March 2001 a change at the top level of the 
USP administration ushered in a period of more committed support 
in terms of facilities, staff and funding from the new Vice-
Chancellor and his colleagues. In spite of the political pressure and 
harassment from some sectors of the media industry, the pro-
gramme has continued to develop and mature. By the end of 2001 
it had produced some 55 degree (and diploma) graduates for the 
Pacific media industry. Many of the graduates have already be-
come established and influential journalists in Fiji and the South 
Pacific. If the region’s journalism is to make major improvements in 
future, much will depend on the commitment and talents of these 
graduates to provide a more creative plurality and more profes-
sional ethos in the media for the benefit of all Pacific communities. 
 
 
References: 
 
Cass, Philip (2002). Baptimism of fire: How USP journalism students 

covered the Speight coup. The Round Table: The Commonwealth 
Journal of International Relations, September, 366: 559-574. 

Chand, Ganeshwar (1998). Open letter from the Association of University 
of the South Pacific Staff (AUSPS) to the USP Registrar, August 28. 

Craddock, Pat (2000). Letter to the USP Registrar, April 9. 
Crozier, Rob (1998). New Zealand Association of University Staff 

(NZAUS), letter to Prime Minister Sitiveni Rabuka and Senator Filipe 
Bole, September 2. 



Cyberspace Democracy 
 

  47 

Dakuvula, Jone (1998, August 30). Letter to the editor. The Sunday 
Times. 

Dakuvula, Jone (1998, August 31). Letter to the editor. Daily Post. 
Dimuri, Ratu Josefa (1998, September 1). Letter to the editor. Daily Post, 

Fiji Times. 
Field, Michael (2001, May 19). Return to coup land. Fiji Times. pp. 33. 
Editorial: Attack on journalists (1998a, September 1). Daily Post. 
Bole denies query into foreign journos (1998b, September 9). Daily Post. 
Gounder, Christine (2000) ‘Taking a coup in your stride’. CPU News, 

London: Commonwealth Press Union, August, pp. 7. 
Heatley, Ernest (1998a) Journalism in disarray: Lecturers denied permits 

to teach at USP. The Sunday Times 1 March: 14. 
Heatley, Ernest (1998b) Target of a smear campaign. The Sunday Times. 

1 March: 15. 
Keith-Reid, Robert (2000) ‘We say’ editorial: The trouble with today's 

academic training for journalists, as the USP effort is starting to show, 
is that it can produce not journalists but academic anaemics, far 
removed from the real world’. Islands Business March: 10. 

King, Michael (2001) Audiotaped interview by author. Opoutere, NZ, 23 
June 2001.  

Layton, Suzanna (1995) ‘The demographics of diversity: profile of Pacific 
Island journalists’. Australian Studies in Journalism, No 4, pp. 123-
143. 

MacWilliam, Scott (2001) Getting the facts straight — and more. Letter to 
the editor. Pacific Islands Business magazine, April: 6. 

Merrill, John C. (1996) Existential Journalism. Ames, Iowa: Iowa State 
University Press. 

Mortensen, Myra (2000, December 21). Interview with the author. Radio 
Australia’s Pacific.  21 December; Accessed: 9 September 2002 
www.asiapac.org.fj/cafepacific/audio/robiera.rm 

Nash, Chris (2000) Letter by the ACIJ director to the USP Vice-
Chancellor, June 13. 

Nata, Josefa (1997) Letter to Fiji News Council Daryl Tarte, December 18. 
Oakley, Mat (2002) Robie's legacy outlasts critics. Published by Pacnews, 

June 28: republished by the Daily Post, June 30. Posted on Pacific Me-
dia Watch Online. Accessed: 7 September 2002. 
www.asiapac.org.fj/cafepacific/resources/aspac/fiji3006.html 

NZ academic stirs up Pacific storm (2001) Pacific Islands Business. Feb-
ruary: 42-43. 

Parkinson, William (1998) ‘Statement by the PINA president’ September 
1. 

Pawley, Andrew (1999) ‘External Advisor's Report on Visit to USP Cam-
puses at Laucala and Port Vila’. October 1998. pp 1-21. 

Pearson, Mark (2001) Ossies recognise promising talent of the future. 
PANPA Bulletin, February: 19. 

Phinney, Richard (1985) ‘A profile of journalists in Papua New Guinea’. 
Australian Journalism Review 7(1 & 2): 40-48. 

Prasad, Biman (2000) ‘Letter to the USP Vice-Chancellor’ July 27. 
Reisberg, Leo (1998) ‘When Student Newspapers Offend, Advisers May 



          Fijian Studies                                                                        Vol. 1 No. 1 
 
48 

Pay with Their Jobs’. The Chronicle of Higher Education July 17. 
Reporters Sans Frontières (1998) Letter to Senator Filipe Bole by RSF 

secretary-general Robert Ménard, 31 August, 1998. 
Revington, Mark (2000) Guns and money. NZ Listener August 5: 30-31. 
Robie, David (2002) ‘Cyberspace News on Campus: The South Pacific 

Experience’. AsiaPacific MediaEducator December, No. 12/13: 203-
219. 

Robie, David (2001a) ‘Newsrooms and organisation’. D. Robie (ed), The 
Pacific Journalist: A Practical Guide. Suva: The University of the South 
Pacific; pp 147-175. 

Robie, David (2001b) ‘Frontline Reporters: A students' Internet coup’. In 
Pacific Journalism Review 7(1): pp 47-64. 

Robie, David (2000a) ‘Spicol Daily: A Pacific Media Partnership Case 
Study’. AsiaPacific MediaEducator Issue 8, January-June: 34-41. 

Robie, David (2000b) ‘Café Pacific and online censorship in Fiji’. Pacific 
Journalism Review 6(1): pp 86-101. 

Robie, David (2000c) ‘Coup coup land: The press and the putsch in Fiji’. 
At Café Pacific: 
www.asiapac.org.fj/cafepacific/resources/aspac/fiji3148a. html (A 
shorter version (2001), including a section about the media 
controversy in Fiji over the findings of the paper, was published in 
AsiaPacific MediaEducator, Vol 10, January-June: 148-162). 

Robie, David (1999a) ‘Pacific newsrooms and the campus: some com-
parisons between Fiji and Papua New Guinea’. Australian Studies in 
Journalism 8: 176-196. 

Robie, David (1999b) ‘Café Pacific And Online Censorship: Cyberspace 
Media In An Island State’. AsiaPacific MediaEducator 6: 112-120. 

Robie, David (1998a) ‘Letter of complaint to the Fiji Media Council by USP 
journalism coordinator’, 30 April, 1998.  

Robie, David (1998b) Blatant bias. Letter to the editor. The Fiji Times 31 
August. 

Robie, David (1997) ‘Electronic Student Newspaper: Uni Tavur and Peda-
gogy of Experience’. AsiaPacific MediaEducator Issue 2, January-
June:121-124. 

Robie, David (1995) ‘Uni Tavur: the evolution of a student press. Austra-
lian Journalism Review’. 17(2): 95-101. 
Robinson, Alan (2001) ‘Fiji TV Close-Up interview by Riyaz Sayed-
Khaiyum’. September 18. 
Solofa, Esekia (2000) Letter to the journalism coordinator, June 22. 
Student Press Law Centre (2002a) ‘Mo. college newspaper adviser settles 

suit over firing, 7 August 2002’. www.splc.org/newsflash.asp?id=464 
(Accessed 7 September 2002) 

Student Press Law Centre (2002b) ‘U. of South Florida newspaper strives 
for financial independence’. 7 August 2002. (Accessed 7 September 
2002) http://www.splc.org/newsflash.asp?id=465 

Tarte, Daryl (1998) Letter to Jo Nata, coordinator of the Fiji Journalism 
Institute, on January 12. 

The Fiji Times (1998) ‘Editorial: A draconian response’ August 31: 6. 
University of the South Pacific Information Office (1998). Media state-



Cyberspace Democracy 
 

  49 

ment, August 28. 
Wansolwara (1998) Editorial charter. Accessed: 9 September 2002 
www.usp.ac.fj/journ/docs/wansol/charter.html 
Weber, Joe (2001) ‘Student baptism of fire: reporting the kerosene lamp 

blasts’. Pacific Journalism Review 7(Sept): 106-110. 
Wise, Margaret (1998a) ‘Lecturers' work permits queried’. The Fiji Times. 

August 27: 3. 
Wise, Margaret (1998b) ‘Work permits under probe’. The Fiji Times, Au-

gust 28: 3. 
Yaya, Joe (2002) ‘News sells — but journos face poverty’. Wansolwara, 

June: 13, www.usp.ac.fj/journ/docs/wansol/7202/7202.html , Ac-
cessed: 7 September 2002. 

 
Websites: 
 
Café Pacific: 
www.asiapac.org.fj 
Pacific Journalism Online: 
www.usp.ac.fj/journ/ 
Pacific Journalism Online  coup web archive: 
http://www.usp.ac.fj/journ/docs/news/coup74.html 
Department of Social Communication and Journalism (hosted USP Fiji 
coup archive): 
www.journalism.uts.edu.au/archive/coup.html 
Looking Glass Design website  (in the US, hosting the special Wansolwara 
coup edition); 
www.lookinglassdesign.com/wansolwara/wansol.html 
 
 
 
 
David Robie is senior lecturer in journalism at Auckland University of 
Technology's School of Communication Studies. From 1998 until 2002, he 
was senior lecturer and journalism coordinator at the University of the 
South Pacific, having earlier coordinated the journalism studies 
programme at the University of Papua New Guinea. An earlier version of 
this paper was presented at the Public Right to Know PRK2 Conference, 
University of Technology, Sydney, 13-15 September 2002. Email: 
david.robie@aut.ac.nz  Website: www.asiapac.org.fj 
 


